Eilen oli taas agia & tokoa. Agissa ei ollut mitään tiettyä aihetta. Ei ainakaan nimetty mitään. Rata alkoi vähän samalla tavalla kuin siinä epiksessä, jossa olin töissä. Eli ensin oli hyppy ja sitten kepit oikealla. Kulma ei ollut ihan niin ällämäinen kuin epiksessä. Hyppy oli vähän vinossa, mutta hypyltä oli oikein hyvät näkymät aalle ja sen alla olevaan putkeen. Nuo houkutukset sain blokattua menemällä seisomaan niiden eteen. Keppien jälkeen oli hyppy, joka oli samassa “tasossa” keppien loppupään kanssa. Siis todella tiukka käännös piti tehdä, jotta matka jatkui putkeen. Putken jälkeen oli toinen putki, mutta sisään piti mennä toisesta päästä. Sitten oli pari hyppyä taas putki. Hyppy piti kiertää takaa ja sitten mennä vasemmalla olevalle puomille. Puomin jälkeen oli hyppy vasemmalla, valssilla kohti rengasta, hyppy x 2 ja pari putkea. Noiden putkien jälkeen olisi ollut myös putki, mutta tuo putki oli aan alla ja se oli just suoraan koiran edessä kun se tuli putkesta ulos... Aan alla olevan putken jälkeen oli vielä hyppy ja sitten oltiin maalissa.
 
Oli kivaa kun sain kokeilla tuota epiksen keppikulmaa ja eipä siinä ollut ongelmia. Hyvin lähti pujottelemaan. Loppuun unohtunut ohjuri häiritsi Jomia. Ohjuri otettiin pois ja sitten menikin hyvin loppuun asti. Sitten oli mulle radan vaikein kohta. Siinä koiran piti tehdä niin tiukka käännös hypylle, että mua hirvitti koiran puolesta. Sen takia mä yritin saada Jomille enemmän tilaa tehdä hyppy. Joo, yritys hyvä kymmenen : D En jäänyt sitä hinkkaamaan vaan jatkoin siitä. Sitten menikin ihan hyvin aina sinne viimeiselle putkelle asti. Mä en ollut yllättynyt, että jompu meni aalle. Ja menipä toisen ja kolmannenkin kerran : D Mutta putkeen pikku ukko piti saada. Pelivetona mä menin blokkaamaan aan ja ukolla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin mennä sinne pirun putkeen : D Tästä tietty seurasi se, että mä menin toista puolta kuin alunperin olin suunnitellut. Kun oltiin päästy maaliin, niin kouluttaja totesi, että ei yhtään hullumpi muutos ohjaukseen. Mä sanoin, että miksen sitä hoksannut aiemmin? Mutta kouluttajan mielestä koiran oli kuunneltava ohjaajaa, joten takas hinkkaamaan tuota ongelmakohtaa. Nyt ei saanut tehdä niin kuin olin tehnyt. Nyt Jomi meni putkeen heti. Ehkä jo tiesi? Toinen kohta, jota piti hinkata oli se hyppy ennen puomia. Siinä ei ollut sinänsä mitään väärää mitä siinä olin tehnyt, mutta ympäri pyöriminen hidasti koiraa paljon. Kouluttaja halusi mun tekevän takaa kierron, saksalaisen ja persjätön! : D Laitoin Jomin maahan ja kuivaharjoittelin. Sitten ukko putkeen ja yrittämään. Olin liian hidas. Toisella kertaa meni paremmin, mutta vieläkin olisin saanut olla nopeampi.
 
Kun mentiin radalle toisen kerran kello oli jo yli puolen. Taas oli aika hurahtanut ihan huomaamatta. Mä luulin, että kouluttajalla oli taas kiire, joten päätin olla hinkkaamatta mitään kohtaa jos se ei heti onnistunut. Keppeihin oli taas jäänyt ohjuri, joten uusiksi meni. Keppien jälkeinen kohta ei kyllä ollut tehty mua varten : D Jostain syystä Jomi ei mennyt kolmanteen putkeen. Kouluttajan mukaan se johtui mun ohjauksesta. Jaah, ja mä kun mielestäni ohjasin samalla tavalla kuin edelliselläkin radalla, pöh ; ) Puomilla Jomi ei pysähtynyt ja siinä meni homma sekaisin. En tehnyt hypyllä valssia ja sitten olin väärällä puolella. Sen totesinkin juostessani kohti rengasta, mutta kun oli kiire, niin annoin vaan mennä. Kouluttaja puhalsi radan poikki ja käski aloittaa uudestaan puomilta. Ei hänellä ollutkaan kiire. Loppu rata meni ilman ongelmia. Kotiläksyksi sain tuon takaa kierto + saku + persjättö. En tehnyt sitä toisella radalla vaan taas pyörin ympäri. Vauhdissa huikkasin kouluttajalle, että ei onnistunut. Kouluttaja sanoi, että ei haittaa.
 
Tokohallilla oltiin viittä vaille, joten ei jäänyt paljon aikaa. Ekana otettiin kolme liikettä ketjutettuina, siis vähän koemeininkiä. Liikkeet olivat seuraaminen, vaikein jäävä ja nouto. Ennen ketjua sain vähän innostaa koiraa, siis leikkiä, että oltiin menossa kokeeseen. Sen jälkeen palkata sai vasta noudon jälkeen.
 
Seuraamisessa oli pari ristikkäisaskelta oikeelle. Kouluttaja kysyi, että oltiinko harjoiteltu sellaista. Sanoin, että ei, mutta voidaan kokeilla. Otin yhden askeleen ja hyvin Jomi tuli mukana. Sitten vielä toinen ja vähän vino oli loppuasento, mutta muuten meni hyvin.
 
Jäävän alussa kouluttaja kysyi, että mikä oli meille vaikein. Tällä hetkellä taitaa olla kaikki muu paitsi istuminen. Herra ei näytä osaavan muuta kuin istua. Ihan sama mitä sanoo : D Sitten kouluttaja kysyi, että kumpi oli vahvempi. Maahan meno. Ja tosi vahva se olikin, mutta ei kai enää. Siis meidän jäävä oli seisominen. Ihme ja kumma ukko jäi seisomaan. Sitten alkoi sniffata maata (tuossa kohtaa oli jotain mikä kiinnosti koiria). Takaisin piti palata niin, että ensin mentiin koiran taakse. Mä olin murahtanut maan sniffaamisesta, niin sen takia kouluttaja oletti, että siksi Jomi meinasi lähteä mun mukaan. Sitten kun sain herran pysymään paikoillaan ja pääsin menemään taakse, niin palasin koiran väärälle puolelle : D Tein sen saman, jonka tein vanhan hypyn kanssa. Oikea ja vasen... Miksi ihmisiä on rankaistu noin vaikeilla käsitteillä ; ) Otin seisomisen uusiksi ilman käskytystä. Pysäytin Jomin ennen sitä hajukohtaa. Jäi seisomaan. Siis sittenkin ukkeli osaa seistä : ) Mutta taas meinasi lähteä mukaan. Okei, taito pysyä paikoillaan on näköjään unohtunut. Ja ohjaaja ei ollut vieläkään oppinut, että kummalle puolelle koiraa pitikään mennä xD
 
Noudon suhteen ei ollut isoja odotuksia kun poikaa ujostuttaa ottaa suuhun esineitä muualla kuin kotona. Mutta, kuten Aku Ankkakin sanoo, että yrittänyttä ei laiteta. Käskyn kuultuaan Jomi lähti jolkottelemaan kohti kapulaa. Joo, ei siis ollut ihan rennoissa fiiliksissä. Otti kapulan suuhun ja ote oli kunnollinen. Sivullekin vielä tuli ihan suoraan. Siis teknisesti nappisuoritus : ) Vauhtia olisi voinut olla enemmän, mutta olihan jo tuokin saavutus pieneltä. Kouluttaja kehotti mua hetsaamaan Jomia kapulalla ja sitten heittämään kapulan. Jomi lähti kapulan perään, mutta sitten se teki sen, mitä koiruus tekee kun lopettaa leikin ykskaks: alkoi nuuskimaan maata. Hirrrveesti sai tsempata, että otti kapulan suuhun. Olisi pitänyt jättää tuohon, mutta kun kouluttaja sanoi, tein tuon saman uudestaan. Nyt oli kyllä tosi vaikeaa saada Jomia ottamaan kapula.
 
Vaikka tuo nouto oli vähän jolkottelua, niin silti kyllä hienosti meni ketjutus. Pärjäsi ilman palkkaa loppuun asti : )
 
Seuraavaksi istumista. Tehtiin tuo kaksi kertaa. Ekalla kerralla en käynyt välipalkkaamassa. Kouluttaja pujotteli istuvien koirien välistä. Toisella kertaa koirien paikkaa vaihdettiin ja mukaan otettiin kouluttajan pari koiraa. Nyt kävin välipalkkaamassa, mutta vasta kun ainakin minsa oli mennyt. Molemmilla kerroilla ukkeli pysyi hienosti istumassa : )
 
Merkin kierrolla päätettiin treenit. Oli tosi kivaa saada kokeilla tuota muualla kuin kotipihalla. Kokeilu oli pettymys. Ensin Jomi lähti, mutta sitten pysähtyi vähän matkan päähän. Menin lähemmäs, mutta ei se oikein auttanut. Lopulta olin tosi lähellä ja sitten kun lähti, niin kiersi ihan toiseen suuntaan mitä olin opettanut! Eihän tuossa ole ns. oikeaa ja väärää suuntaa, mutta oli se pettymys, että kiersi mun näkökulmasta väärin. Eli tartteis koittaa treeniä tuota kiertoa muuallakin kuin pihalla. Liinan kanssa tuo on hieman hankalaa enkä kyllä uskalla päästää vapaaksi missä vaan. Hmmm...
 
Siispä eiliset tokotreenit on syy, että otin tänään tokoilua videolle. Niistä voi todeta sen mitä otsikossakin lukee: kyllä se kotona osaa. Noh, ehkä se vielä joskus osaa muuallakin : ) Videoin sitten samalla muutkin turrikat. Sonysta ei ole noutovideota kun vasta pitoa harjoitellaan. Merkin kierto on kaikista.
 
 
Ticon nouto
 
 
Jomin nouto
 
 
Sonyn merkin kierto
 
 
Ticon merkin kierto
 
 
Jomin merkin kierto